Moské-besok

Da grannen behovde skjuts till affaren sa fick jag lite tid till att skriva om gardagen innan det ar filmdags :)

Vi besokte som sagt den nast aldsta moskén i Turkiet ıgar. Da den byggdes pa 1300talet sa har den nagra ar pa nacken :) Stor som attans ar den!



Den ligger mitt inne i centrala Bursa och shoppingen och bazarerna kryllar utanfor.

Man fick inte besoka den med varken utslappt har eller kort kjol/shorts. Val inne blev jag forbluffad! Vad vackert det ar ınnutı! Gammalt, enormt stort och en massa arabıska texter overallt.





Mitt bland alla turister och andra nyfikna satt folk pa mattorna och bad, nastan som de var omedvetna om folkhopen runt omkring. Dock ar moskén stangd under de riktiga bone-tiderna som brukar ta runt 20 minuter.



Tankte skıcka ett MMS till mamma om att jag koverterat till muslim men jag gjorde inte det :)



Man kanner verklıgen hur viktig religionen ar for manga i Turkiet. Bone-utropen ar manga (och hoga) om dagen och det finns fler moskéer an skolor och sjukhus i detta landet. (om det sist namnda ar bra eller daligt tals ju verkligen att disuteras) Kulturen ar stark och traditionerna ar manga. Man marker dagligen hur litet lilla Sverıge ar ı varlden och hur annorlunda folk kan leva.

Ha en skon kvall!!


Kram Liza

Kommentarer
Postat av: Marilyn

Vilka fina bilder Liza....oj....inte konverterat hoppas jag.....Älskar Dig!!!!



Mami

Postat av: I´m a devil angel in the world

Vill oså till Turkiet :(

2009-07-02 @ 10:46:28
Postat av: Ayse

Aaa va snyggt ;)

älskar Turkiet önska jag var där nu :(

2009-07-02 @ 15:19:43



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0