Tusen tack!!

Åh, ni anar vilken fin känsla som går igenom kroppen när man kommer hem från jobb, är lite trött, loggar in på bloggen och ser så många fina kommentarer från er!! Åh, man blir alldeles varm inombords! TUSEN TACK!! Ni är alla så fina!!

Visste inte riktigt hur mycket jag ville dela med mig av mitt privatliv, men efter alla dessa fina kommentarer från er känner jag mig så underbart glad att jag skrev ut våra planer!

Vägen till att gifta sig i Turkiet är dock inte lätt och snabb. Det krävs många och omständiga papper och allt är inte riktigt klart ännu. Det krävs (bara från mig, älsklingens papper har jag ingen koll på) familjebevis, personbevis, äktenskapslicens, foton, passkopia mm. Sedan skulle varje papper ha en Apostille (Notarius Publicus)-stämpel som ett bevis att det var original och äkta papper från Sverige. Varje papper ska ha en stämpel och stämpeln kostar 300kr styck. Väl i Turkiet ska allt översättas till Turkiska av en legitimerad översättare vilket har kostat ca 800kr, sedan ska varje papper igen stämplas med Apostille, så där gick återigen 900kr. Den borgerliga vigseln kostar 300kr. Sedan kräver Turkiet att vi båda ska sjukdoms-testa oss för HIV, hepatit och någon annan märklig turkisk sjukdom. Detta kostar 200kr för oss var. SEN är det dags för oss att gifta oss :)

Allt är klart nu förutom sjukdoms-testerna som måste tas i Turkiet när jag ska ner. Egentligen måste alla papper lämnas ca 1.5 vecka innan vigsel kan bokas, men då den snälla vigselförättaren i Alanya känner igen oss sedan vi gått på ett par vigslar där (älsklingens kompisar och familj) ville hon hjälpa oss att ordna allt då jag bara kan stanna i 6dgr. så trots att det fattas lite papper så bokades datumet igår, alltså den 18 Januari!! :D

Vigsel-akten (löftena och vigselförättarens tal) går till som en vanlig borgerlig vigsel här. Det är ett litet smyckad rum med blommor och ca 20 stolar för familjen och de nära vännerna. De två som ska vigas sitter vid ett bord och vigsel-personen läser liksom i Sverige upp samma manus (på turkiska) och när hon tittar på mig och tystnar ska jag säga Evet (ja) på turkiska :)

En av älsklings kompisar gifter sig



Efter vigseln kör man tydligen runt i en smyckad bil och tutar lite :) Sedan är det dags för lite fest. Älsklingens mamma planerar för fullt. Det blir antagligen att dom hyr en restaurang där vi alla samlas och äter/dricker gott och vi dansar vår första kärleksvals som man och hustru <3 Sen bär det av till älsklingens hem där det serveras öl, läsk och en jätte tårta och dansar turkiskdans hela natten lång! :)

Det är säkert fler turkiska traditioner som jag helt enkelt inte vet om ännu, men det skriver jag såklart om senare.

Om ni visste som jag längtar!! Det kommer blir världens bästa dag!!

Var med pappa på loppis idag och köpte ett knippe plast-blommor för en femma. Dessa ska jag klippa i och fästa några med superlim på hårnålar och sticka i håret när det är klart! Kommer blir så fint! En stor lilja i mitten och små vita rosor lite här och var.

 



Har köpt öppna hårnålar på Glitter för 25kr som är super-enkla att arbeta med! Bara att sticka i håret och vända och det sitter som berget precis där man vill!



Inhandlade även Dove-summer Glow idag så man får bort den blekfeta vinter-kroppen! haha



Tänkte först solduscha mig, men då det bara varar ca en vecka och jag åker på Onsdag så är det ca 6dgr till vår vigsel så det känna inte lönt att hoppas på att färgen sitter kvar. Om man inte duschar på en vecka kanske :)

Detta året är vårt år! Det är en helt underbar fantastisk känsla att få gifta sig med sitt allt, med personen som har ens själ, ens hjärta. Detta året kommer allt bli så perfekt! 2010 bär med sig många förändringar och många drömmar kommer bli sanna!


Saknar honom så mycket så det gör ont bara. Att planera vår stora dag utan hans närvaro gör så ont. Men snart kommer vår tid, snart snart <3

Kram Liza


Tusen tack igen för era fina kommentarer! Dom värmer så mycket!!

Kommentarer
Postat av: Wiola

Åh jag blir alltid lika glad när jag läser er fina blogg!

2010-01-06 @ 20:06:14
Postat av: Lisa

Åh, jag blir alldeles tårögd när jag läser detta! Ni ser så förälskade ut!



Tack för en underbar blogg!

2010-01-06 @ 22:39:53
Postat av: Sofie

Grattis!! Var ska ni bo Sverige eller Turkiet??

2010-01-07 @ 11:13:54
Postat av: Marilyn

Allting kommer att bli så bra...det e jag övertygad om...Älskar dig!!!



Mami

Postat av: Åsa

Klart att detta blir ERT ÅR. Det låter ju underbart. Fota nu mycket så vi får se det hela på bloggen.LYCKA TILL Kramiz från Åsa

2010-01-07 @ 12:51:06
Postat av: Sofia

Är så glad för er skull! älskar er underbara blogg och önskar dig och Caner all lycka!

Ni är så fina tillsammans! :)

2010-01-07 @ 13:32:17
Postat av: Mia

Vad omständligt det lät, men självklart helt värt när man hittat sin andra halva ;D!



Jag undrade också var ni ska bo efter giftemålet.. om du vill dela med dig av de planerna :)

2010-01-08 @ 10:37:01
URL: http://miiaz.soclog.se/
Postat av: Jessica

Hej, jag tänkte bara fråga dig om du skulle kunna skicka lite info till min mail om hur ni gick till väga och hur jag får tag i en vigselförrättare i Alanya? Jag har nämligen träffat min drömprins där nere och vi skulle vilja gifta oss till hösten!



Tacksam för svar!



Kraam Jessica

2011-07-16 @ 19:32:30



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0