yrsel

Idag är det ingen bra dag. Jag brukar aldrig bli sjuk, verkligen aldrig! Men idag har jag fått det där som jag brukar få rätt ofta. Yrsel.

Yrseln har jag haft sedan jag var tonåring. Ni vet det där vanliga där det svartnar för ögonen när man reser sig för fort exempelvis ur sängen eller badkaret. Man blir trött, yr och orkeslös! Det är något som varannan kvinna får reda på är järnbrist. Järntabletter hit och dit, två eller en, idag och imorgon. blablablabla...

Men på senare dagar så har jag fått yrseln till något så mycket värre. Mina ögon (pupiller) kan ibland få fnatt och gå från höger till vänster i hög fart i säkert 20 sekunder. Jag får panik för jag kan inte stooppa det, det går inte att stoppa. När det väl slutat så mår man rent ut sagt PISS. Tankar om att "det kanske aldrig slutar röra sig" filtrerar i huvudet nonstop.

Just det där med ögonen har hänt 2 gånger under det senaste året. Tonårsyrseln har gått från just tonårsyrsel till en mer påtaglig kronisk yrsel som håller i sig i en dag. Vissa gånger har jag kunnat sova bort det men inte idag. Idag vaknade jag av att jag fortfarande kände av gårdagens yrsel, fick panik, började kallsvettas och gick in med tårar i ögonen till mamma. Att läsa kan jag glömma, att skriva sms kan jag glömma. Att korrekturläsa detta jag precis skrivit kan jag glömma (om jag inte vill spendera några minuter på toaletten).

Har just nu som ett ständigt gungande i huvudet, jag ser 98% normalt just nu men om jag tittar rakt fram så är det som är längst bort i ögonvråna suddigt och dizzy. Jag har ett illamående som heter duga. Kan inte böja huvudet för högt upp eller ned, helst inte sidorna heller. Att tänka på mat gör mig nästintill galen av illamående.

Järntabletter ska införskaffas igen. Har ätit dom innan men ni vet hur "jobbigt" det är att komma ihåg och orka ta en daglig tablett (som inte är livsavgörande). Speciellt när dom kostar 70:- kartong. (Hemofer).

Notis ; Nej jag är inte gravid, har minipiller som tar bort min menstration helt (inte haft den på 4 år) + att jag precis testat mig av ren nojjighet. SÅ där fick jag det ur luften ^^

fan vad skönt att få skriva av sig..

Nu ska jag återgå till djupa andetag, lösa plagg, huvudet i 90 grader och bara koppla av.
Håll tummarna att det försvinner till imorgon.. vågar inte gissa på tills ikväll <3..

Kram
My

Kommentarer
Postat av: Di

diabetes?

2010-03-15 @ 16:33:43
Postat av: nath

åh hoppas du mår bättre snart nässlan. gillar inte detta alls <3 hör av dig om det är något (ska inte tvinga dig att skriva sms just nu haha). men du vet var jag finns :)

2010-03-15 @ 17:31:30
Postat av: I´m a devil angel in the world

aww shit, det låter verkligen hemskt! Hoppas du kryar snart:)

2010-03-15 @ 17:34:21
Postat av: moa

usch blir orolig din stackare, krya po daj!! <3

2010-03-15 @ 19:59:17
Postat av: Marina

Fy fan vad jobbigt! Gå till läkaren och kolla upp det där ordentligt!

Kram

2010-03-16 @ 10:04:47
URL: http://www.cupaiuolo.wordpress.com
Postat av: Anonym

Mitt tips kan låta lite konstigt men det kommer från en väldigt duktig läkare som är expert på yrsel och det är: "Ju yrare du står ut att vara desto fortare går det över!"



Sen håller jag med Marina att du ska kontakta läkare så dem kan dubbelkolla så det inte är något annat än järnbrist.

2010-03-16 @ 16:14:42



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0