Sverige håller andan



Vi tog en promenad i Malmö idag, hand i hand och hörde regnet smattra på paraplyt. Många människor trotsade regnet denna Måndag.

Malmö håller andan, en tystnad råder och ingen verkar våga säga något. Alla bara går förbi varandra utan att få ögonkontakt. För varje människa vi mötte kunde jag inte hjälpa att undra: Var du en av dom 5,7% igår? Var det du som öppnade denna dörr? Är det du som vill alienera mina utländska vänner? Är det du som tror att isolering är en lösning på globala orättvisor? Är det du som inte vill att jag ska gifta mig av kärlek?

Hur känner ni er idag? Är ni nöjda över det er röst åstadkom? Ångrade ni er efter att ni hörde hockeykören vråla Challa la la laa som om att dom nyss vunnit en match och några poäng? Som om att detta bara var en lek. Eller kanske när ni såg dom smyga med sina heilande? För visst måste ni ha ångrat er då?

Något har hänt... Något stort har hänt och Sverige håller liksom andan och väntar. En skrämmande tystnad råder i Malmö. Ingen vågar andas.

Vårt land ska vara ett av de främsta i världen när det gäller mänskliga rättigheter. Vad hände egentligen?

Är mitt Svergie såhär? Tänker mina medmänniskor så här? Är 6 % av vår befolkning verkligen så inskränkta och tänker så omänskligt?

Hitler ler från sin grav. Är det verkligen dit vi är på väg?

Jag skäms och kan inte hjälpa att hålla andan jag med.

Liza


Kommentarer
Postat av: Wiola

Jag håller med dig! Det känns jätteläskigt och hemskt vad som kommer att ske med det Sverige som vi är vana vid. Det är jättemånga unga människor (som inte vet vad partiet står för överhuvudtaget tror jag) som röstar på SD och har som argument att de vill "bevara svenska traditioner" vilket känns hur konstigt som helst... Varför kan man inte bevara de svenska traditionerna men samtidigt skapa nya traditioner??? Inget fel med det alls! Jag tycker personligen att människor från andra länder och kulturer berikar Sverige! Finns så mycket mer att säga, men det är svårt att få ut det i ord, men besviken är vad jag är!

2010-09-20 @ 22:35:45
Postat av: Anonym

Hej!

Jag har en fråga till dig Liza. Det är så att jag är ungefär i samma situation som du var i för ett tag sen. Min pojkvän bor i ett annat land och vi ses inte alls så ofta som vi skulle ha hoppats på.

Snart är det hans födelsedag och om bara några månader är det julafton, så jag tänkte skicka ett paket med present i. Men jag har svårt att komma på vad man kan ge för present. Har du något tips? kanske kan du fråga Caner ;D

Tack i förhand!

2010-09-21 @ 17:11:45
Postat av: Marilyn

Jag förstår inte i heller hur det kunde gå så här...jag har massor av kolleger på mitt jobb som är av olika nationalitet o vi har så himla mycket att lära av varandra o kan ha himla kul tillsammans. Det där med att värna om våra traditioner...visst...men vi kan väl skapa några nya oxå...lära av varandra. När människor möts över de olika landsgränserna o kärlek uppstår, ska då dessa människor inte få lov att skapa sig ett liv tillsammans??? En helhet tillsammans??? Bilda familj tillsammans??? Tänk på barnen som föds i dessa familjer, som har en pappa från ett land o en mamma från ett annat...vilken rikedom är det inte för dessa barn att dels bli flerspråkiga, o dels att få en större chans att se världen med mor o farföräldrar i ett annat land. Blanda traditionerna, bli nytänkande, skapa ett liv som inbjuder till förnyelse mellan människor. Tro mig, jag vet vad jag talar om o vilket kämpigt liv mina "två" har haft, o jag är sååå glad att dom orkade stå emot.

Det är väl ändå människan som räknas o inte vilken hudfärg eller vilket språk man talar. Vi är alla lika inuti men ser bara lite annorlunda ut utanpå.



Älskar er!!!!



Mami

Postat av: Sofi

Roligt att ni är tillbaka men tråkigt att ni inte uppdaterar ;)

2010-10-09 @ 11:26:26



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0