Ebay-guide

image1570


Jag har fått så många frågor om Ebay. Vilken Ebay-sida jag använder mig av, hur det går till och hur man köper.

Jag tänkte försöka mig på en lite Ebay-guide till er som är sugna. Det är rätt svårt dock, för det är så mkt man ska få in, men om ni undrar ngt så fråga bara!

Jag använder mig av den Engelska Ebay-sidan: www.ebay.co.uk

Anledningen till att jag inte använder mig av www.ebay.com (som är den största sidan och är i USA) är för att frakten från USA blir helt enkelt för dyr till Sverige. Även om jag budar hem en tröja för 20kr så är frakten oftast på över 120kr och skor & väskor kan gå upp till 200-300kr. Det blir för mkt för mig. Den brittiska sidan som jag är inne på är inte alls lika dyr i frakt. Frakten för en tröja kan gå på ca 40kr och det är lite mer i min smak. ^^

Först och främst så måste ni bli medlem på sidan. Samma regler gäller för Tradera. Läs det här.

Sen är det bara att börja leta fynd!

Högst upp till höger är en liten meny som ni kan klicka på. Klicka på "Buy" för att börja leta.


image1562

Nästa sida är den stora menyn. Här kan ni börja leta allt ni vill. Det finns många kategorier och underkategorier. Jag hamnar alltid på "Clothes, shoes and accessories" ^^




När du klickat där kommer du in på själva menyn för kläder och dylikt. Välj vad du är ute efter.

Jag utgår från att man söker kläder - Womens clothing (principerna är samma för allt annat)



Till vänster (se bild) under "Garnment Type" så väljer du det du är ute efter. Tex Dresses, jeans, knitwear, skirts o.s.v.

Klicka i din storlek (storleks tabell finns nedan), om du har något önskemål på färg så klicka i det också. Klicka på Search.



Nu kommer alla svar på din sökning upp. Det kan vara bra att specificera sig. Söker du bara klänning i storlek 36, så får du upp otroooligt många svar! Ibland upp till flera hundra tusen. Det orkar man inte leta bland ^^

Sök på färg, längden på klänningen och kanske till och med material, så får du det lite lättare.

Uppe i söktjänsten kan du också skriva sökord (som på Tradera). Vill du tex. Bara söka kläder från Topshop så skriver du i det där uppe. Alla auktioner med det sökordet i auktionen dyker upp. (det är så jag söker på t.e.x Asos och Forever 21)

Vill du bara söka kläder eller saker i ett visst prisintervall så kan du klicka i det längst ner till vänster (blått på bilden). Skriv 0 i första rutan och sedan hur högt pris du vill ha i den andra rutan. Här kan du också klicka i om du vill söka i hela Europa också (och inte bara i UK) eller kanske till och med i hela världen. (rött på bilden)



När du har hittat något du vill ha och vill buda så gäller samma saker som jag skrev om på Tradera med omdömen och så (för att inte bli lurad). (inringat med rött vart ni budar) Kolla också upp ifall dom skickar till Sverige innan ni budar (inringat med blått) Gör dom inte det så kan ni alltid maila dom och fråga om dom kan tänka sig.



Tänk nu på att hålla reda på hur mkt en pund är så ni inte budar för mkt. En pund = 14kr.

10 pund = 140kr o.s.v.

Samma budgivnings principer gäller som för Tradera.

Kolla alltid upp frakten innan ni budar!


När ni vunnit får ni ett vinnar-mail från säljaren och det är dags att betala.

Nästan all betalning sker uteslutet genom www.paypal.com. Detta är en mellanhand för betalningen och är helt säker! (använder den alltid själv) Detta är för att säljaren och du ska slippa ge ut onödig och farlig information om er själva. Om ert bank konto-nr kommer i fel händer nånstans ute i världen kan det hända katastrofala saker. Detta är en mellanhand i vilket ni betalar genom direkt till vinnaren.

Ni anmäler er, anger ert bank-kort på sidan och när ni sedan betalar så betalar ni till Paypal som sedan betalar till vinnaren. Vinnaren får alltså ingen information om ditt konto eller ngt annat! Det är en säker betalnings-sida. Mer info finns på www.paypal.com


Sen är det bara att vänta på att ni ska få hem det ni vann! Enkelt och kul! :D

Läs gärna mitt inlägg om Tradera-guiden också. Samma principer gäller som sagt för båda. Skillnaden är dock att Ebay är lite större än Tradera och har därför lite fler sökmontorer för att underlätta.



Man kan hitta riktigt fynd för nästan ingenting!

Är lite smått besatt av Ebay ^^

Fråga gärna om ni undrar ngt! Det kanske blev ett rörigt inlägg men det är så svårt att förklara så att alla förstår ^^


Här är en storleks-översättare på kläder och skor. Tänk på att det är olika storlekar i USA och i England.

image1572

Kram Liza


Kontakt: [email protected]

Kommentarer
Postat av: Nina

gillade serenas skor :D

2007-07-04 @ 18:19:45
URL: http://modesida.blogg.se
Postat av: ~Johanna~

Tack :D

2007-07-04 @ 18:23:36
URL: http://sayitall.blogg.se
Postat av: Anna

Svar: Hoppas du får dig en sovmorgon då :) kanske till helgen? :)

2007-07-04 @ 18:30:27
URL: http://annapee.blogg.se
Postat av: Karin

haha jaja:p

2007-07-04 @ 18:56:29
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: Jessica

vad bra med en liten guide, jag har velat buda he grejor men vågar inte riktigt.. ska nog ta och ge det ett försök:)

2007-07-04 @ 20:49:48
URL: http://jesical.blogg.se
Postat av: Louise

Superbra guide, tack så mycket!

2007-07-04 @ 23:50:56
Postat av: Carolita

Grymt bra guide tack så mycket!

2007-07-05 @ 06:34:35
URL: http://www.chululi.blogg.se
Postat av: Yolla

Bra guide! :)
Men hur går betalningen till, genom pay pal eller vad det heter, sätter man in pengar till säljarens konto eller nått?

2007-07-06 @ 10:46:38
URL: http://yollaah.blogg.se



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0