En liten Tradera-guide!

Vi har fått rätt många frågor om hur det går till när man bjuder på Ebay och Tradera..
image1125

Tänkte försöka hjälpa dom som har lust att börja!

Vill man komma undan riktigt billigt är detta en sida som är perfekt! Man kan få riktiga KAP för nästan ingenting!


Jag har varit medlem i dessa sajter nu i två år snart. Har köpt otaaaligt många grejer, snygga som inte lika snygga. Men så är det! Det får man vara beredd på!

Först ut förklarar jag om Tradera! Det funkar i stort sett likadant på Ebay, men kan visa det sen!

Tradera är en svensksida. Sakerna du bjuder på där befinner sig i Sverige (om inget annat anges) och säljs av personer bosatta i Sverige. Frakten blir därför mkt billigare än om du handlar på Ebay (som är övriga världen).

Du måste bli medlem på sidan och du anger du ditt namn, din adress, telefonnr samt användarnamn och lösenord för att kunna logga in (detta visas inte för andra, utan är bara för att underlätta för säljaren sen när du vunnit en auktion).



När detta är gjort är det bara att börja leta!

Sakerna är kategoriserade i olika ämnen så som t.ex.: Kläder, konst, böcker och tidningar, samlarsaker osv.

 



Jag har nog aldrig varit inne på något annat än kläder. Haha!


För att underlätta sökningen så kommer det upp underrubriker. När du klickat på kläder kan du välja sedan vad för sorts som tex. : Accessoare&skönhetsvård, damkläder, jeans, skor och liknande.

Klicka in på den kategorin ni vill leta i och välj sedan vilken storlek.



Upp kommer sedan alla de auktioner som matchat dina sökningar!

Så om jag är ute efter en söt sommarklänning så klickar jag på: Kläder - Damkläder - kjolar/klänningar - storlek 34/36. Sen finns det alla klänningar i min storlek!

Söker du t.ex bara balklänningar kan du skriva det i sökfältet också. Så väljer den bort alla auktioner som inte har sökordet "Balklänning" i sig.

Det låter kanske komplicerat, men det är verkligen jätte enkelt!

Så! Nu kommer vi till den stund du hittat din perfekta drömklänning och vill ha den!

Det första du ska göra är att kolla upp säljaren. Det finns så kallade "omdömen" som alla säljare och köpare får efter att ett köp har genomförts. Här ska man då betygsätta säljaren eller köparen. Har en affär gått smidigt till så sätter man ett plus och är det ngt som gått fel eller om man har blivit blåst, så sätter man ett minus. (har ritat en blå pil på bilden nedan vart ni ska trycka för att kolla omdömena)

Kolla upp säljaren och se till att det är en säker och van säljare! Har personen i fråga många minus så ska ni vara försiktiga! Har dom många plus så är det inte så stor risk att man blir blåst.



Har ni nu kollat upp säljaren och ni är nöjda med omdömena och vill lägga ett bud så skriver ni in ert bud till höger på sidan. (Har ringat in det med rött på bilden ovan)

Ni kan sätta ett "Max bud" vilket innebär att ni sätter det bud som ni kan tänka er betala som allra högst. Tradera sätter automatiskt bara upp det lägsta budet som behövs vid tidpunkten men skulle ngn bjuda över er innan auktion avslutas så höjer datorn ditt bud automatiskt så smått ända tills att ditt högsta bud är givet!
Detta är perfekt om du är intresserad av en grej som avslutas när du kanske inte har tillgång till en dator. Då sätter du bara ditt maxbud och låter datorn sköta resten.

Vinner du auktionen så får du ett Vinnar-mail skickat från säljaren. Där skriver personen hur mkt du ska betala med frakt (frakten tillkommer enligt posttabeller) samt ber dig att sätta in pengarna på säljarens bankkonto. Det är då enkelt för dig, du sätter bara in den summan på säljarens bankkonto och sedan är köpet klart!

Sen är det bara att vänta på att säljaren ska skicka brevet till dig och tills att post-avin kommit hem till din brevlåda

Enkelt och bra!

Som sagt, man kan aldrig vara säker, det finns säljare som är skojare och lurar folk! Så ta som vana att alltid kolla in omdömena innan ni bjuder!

Jag har dock aldrig blivit lurad! Har säkert handlat över 200saker. Men jag skulle aldrig bjuda på en auktion vars säljare har för många minus!

Ok.. nu kommer mitt bästa tips!

Mitt bästa tips är att istället för att lägga ett bud när ni hittat det ni vill ha, så vänta tills det bara är en minut kvar av auktionen! Lägger ni budet när det är 3 dgr kvar innan den avslutas så kommer det garanterat vara personer som bjuder över och ni trissar upp priset i onödan! (man vill ju inte betala för mkt :) )

Har ni möjlighet så bjud den sista minuten innan auktionen är slut! Chansen att personen som bjudit innan dig ska sitta just vid datorn den sista minuten och vänta är ju inte så stor ^^ Och du blir vinnaren utan att ha trissat upp summan!

Undrar ni ngt så fråga bara! Jag svarar så gärna på frågor om Tradera och Ebay! Kanske har glömt ngt nu, men säg bara till så lägger jag in det! Det är så svårt att förklara allt på en gång utan att det ska bli rörigt ^^


Om ni köper ngt så säg gärna till! Skulle varit kul att veta era kap! :)

Som sagt.. några av mina allra bästa saker jag köpt är genom auktioner! Så det kan löna sig att leta!

Kram L

Kommentarer
Postat av: Nicole

En fråga bara, tex klänningen du har köpt i föregående inlägg, köpte du den på utländska ebay?
För 20 kr är så billigt menar jag;)
En annan grej, jag kollade en väska på ebay och den var verkligen jättebillig MEN enligt min mor så blir frakten runt 300kr för att den blir fraktad från USA kan det stämma?

2007-06-10 @ 20:51:09
URL: http://hallelulja.blogspot.com/
Postat av: Nina

tack för att du lämnat en kommentar idag i min blogg! =)

2007-06-10 @ 21:01:29
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: L

Nästintill alla klänningar o grejer jag köper är numera på Ebay, för man kan få det riktigt mkt billigare där! Frakten kan variera lite beroende på vart det är nånstans. Frakt på väskor och skor brukar ligga på runt 200kr från USA, vilket är rätt mkt så jag brukar bara söka genom Ebay i UK, där finns otrooligt mkt fint och inte alls dyr frakt! Sen kan man välja att bara söka i Europa på sidan, och då är frakten inte så dyr heller. Brukar som sagt aldrig handla längre ifrån än Europa för det blir för mkt i frakt även om man vinner grejen billigt.. Jag kan göra ett Ebay-inlägg imorgon och visa lite hur det fungerar och hur jag brukar söka för att få det så billigt som möjligt! Det är lite rörigare men jag ska försöka skriva så att alla hänger med! Kram!

2007-06-10 @ 21:03:18
URL: http://www.ThreeOfAKind.blogg.se
Postat av: Nina

mmm gott med gubbar..

2007-06-10 @ 21:33:53
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: linda

svar: haha, tack så mktmkt! (:

2007-06-10 @ 21:34:27
URL: http://lindalilja.blogg.se
Postat av: Fröken Fredag

Tack så mycket för guiden! :)

2007-06-10 @ 21:44:25
URL: http://josfin.blogg.se
Postat av: Mia

Hihi, jaa vi får hoppas jag får en rolig tid på Gymnasiet! ;)

2007-06-10 @ 21:44:52
URL: http://miizing.blogg.se
Postat av: MOGI

wow det va en ambitiös förklaring :D

2007-06-10 @ 21:58:14
URL: http://mogi.blogg.se
Postat av: ~Johanna~

haha, ja hon är grymt fin! Hon får gärna ge gener till mej med :D haha!

2007-06-10 @ 22:08:39
URL: http://sayitall.blogg.se
Postat av: Natta

usch då :/ den är inte så bra bara när han sjunger namnet :D

2007-06-10 @ 22:51:18
URL: http://naaatha.blogg.se
Postat av: anna

jag har varit en ebayer i snart ett år..älskar det!

2007-06-10 @ 23:27:51
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Regina

nu har jag lärt mig massor! :D

2007-06-11 @ 00:36:37
URL: http://egoina.blogg.se
Postat av: Anonym

jag skulle bli medlem, men man måste ju vara 18.. :/ väldigt synd!

2007-06-11 @ 08:33:36
Postat av: Kaja

Hei!
Snygg side;-)
Er fra Norge, så håper du forstår hva jeg sier;P
Lurte bare på hvorfor det på alle plaggene jeg har funnet på ebay, står bare UK, når jeg skal velge hvilket land det skal sendes til, sender de bare til UK da?

2007-10-19 @ 21:41:56
Postat av: My

Kaja - jag förstår precis vad du skriver, hoppas du förstår mig =) Jadu, om det inte står som valmöjlighet så mejla dom och fråga om dom helt enkelt kan tänka sig att skicka till Sverige och isåfall till vilken summa, fråga alltid efter summan så du inte blir alltför chockad om det skulle vara mycket. Hoppas det löser sig! Kramar!

2007-10-19 @ 22:39:55
URL: http://Threeofakind.blogg.se
Postat av: L

Många bra tips där! Fyller 18 om en månad så jag har suttit och väntat på det i några månader och snart är tiden inne. Ser fram emot att göra riktiga kap, både på Ebay och Tradera.

2008-02-02 @ 00:23:02
URL: http://foreever.blogg.se
Postat av: ANNIE

läste precis din guide och tyckte att den var super! gillade din guide om ebay väldigt starkt också (: har idag vågat tagit det stora steget ut i traderavärlden tack vare dej! :D



nu skulle jag behöva lite experthjälp om annonsen jag precis har lagt ut, min första och jag utgick lite ifrån vad jag hade sett låg ute. ser det okej ut med priser/bild/beskrivning?



http://www.tradera.com/Rutig-Rockabilly-skjorta-auktion_163001_112605660



tack på förhand kära tradera-guru!

2010-05-10 @ 20:30:27
URL: http://HTTP://ANNIEMELLSTROM.BLOGG.SE



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0