Vad jag "egentligen" studerar till. Vad gör en Socionom?



Det är många som frågar vad det är jag egentligen studerar till och även om många känner igen ordet Socionom så är det många som inte riktigt vet vad de pysslar med. Jag brukar kort och gott säga att de "hjälper människor i kris". Här nedan tänkte jag förklara lite mer vad min utbildning går ut på :)

Socionomprogrammet vid Lunds universitet omfattar 210 högskolepoäng, vilket innebär 3 1/2 års heltidsstudier a 7 terminer, jag är inne på min 3e termin (juridik-terminen).



Socionomutbildningen i Lund är en bred utbildning och efter utbildningen kan man få skiftande arbetsuppgifter inom olika verksamhetsområden. En socionom kan få anställning inom kommunal, statlig, privat eller frivillig verksamhet. Exempel på arbeten är:

- Socialsekreterare med olika inriktningar så som handikapp, äldre och barn.
- Biståndsbedömare. (hjälper folk med att få pengar om de är i kris)
- Arbetsledare är även en position vi ofta får inom dessa områden.
- Kriminalvården.
- Rehabiliteringskonsulent.
- Vård av missbrukare (unga och vuxna). Kan vara allt från behandlingshem till öppna insatser.
- Arbetsförmedlingen. Coaching etc
- Personalkonsulent
- Försäkringskassan.
- Ungdomsmottagningar.
- Kurator.
- Familjerådgivare. Krävs lite vidare utbildning men det är ingen stor grej om man verkligen vill.
Mycket av jobben går hand i hand och att skifta arbetsområde som socionom är mycket vanligt.

Många som studerar till Socionom är även medverkande i olika hjälporganisationer så som Röda korset men även Bris och olika volontärorganisationer.

Något område som jag personligen siktar mest på är att bli kurator (ex vid sjukhus och skolor) eller familjerådgivare men mitt mål skiftar hela tiden. En sak är säker iafl och det är att jag älskar att hjälpa och prata med människor och kurator känns som det är det jobbet som jag hade kunnat brinna mest för nu :) men som sagt, det skiftar från kurs till kurs.

Gemensamt för socionomyrket är iafl att arbetet innebär direktkontakt med människor med sociala och/eller personliga problem. Tillsammans med den hjälpsökande ska socionomen medverka till förändring, vilket kräver goda kunskaper om människor och deras levnadsvillkor samt om samhällets resurser.
Så vi kan säga att det jag gör nu är att jag lär mig om hur människor lever, vilken problematik som finns, samt hur samhället fungerar och vilka resurser samhället kan erbjuda dessa människor. Mitt jobb blir sedan att sammanlänka dessa så att rätt hjälp kommer till rätt person.

Ett väldigt givande jobb och jag är så otroligt glad att jag valt att gå denna utbildningen. :)

Kram
My

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0