Tvättdags!

Efter att Martin varit sjuk så kände jag att jag skulle tvätta (inte bara påslakanen) utan även täcket och kuddarna. Sagt och gjort, trodde jag.. Det var lite svårare än vad jag trodde.
När jag tog ut täcket så var tvättlapparna så blekta att jag knappt kunde se vad det stod på dem. Efter många om och men så kastade jag in både täcke och kudde (duntäcke och dunkuddar/microfiberkuddar) i tvättmaskinen. 60 grader med tvättmedel och sköljmedel. Läste på någon hemsida att man skulle ha något speciellt tvättmedel och absolut inte sköljmedel men då var det redan försent, och för att vara helt ärlig så känner jag inte någon skillnad alls nu i efter hand.

När jag tog ut täcket så vägde det 50 kilo och var tunnare än en servett, haha! Jag blev livrädd, mitt favorittäcke ju. Jag torktumlade det och kuddarna, obs ta 2 st torktumlingar!! Det tar tid för alla fjädrar att torka och fluffa ut sig igen. På bilden jag visar här nere så har jag bara torktumlat en gång och då är fjädrarna fortfarande fuktiga och samlade i klumpar i sina små tygrutor. Ett annat tips är att lägga i tennisbollar (ca 3 st) i torktumlaren medans du torktumlar, detta gör att dessa klumpar av fjädrar sprider sig och fluffar upp.
Jag hade inga tennisbollar hemma denna gången så jag tog faktiskt en pet-flaska, haha! Ta en som det bara har varit vatten i, noga ursköljd och med korken på, helst inga dekaler heller. Det funkade som sagt jättebra med det man har hemma.

Nu njuter jag i mitt varma och fluffiga täcke. Ska nog vila en liten stund nu, ser ju så inbjudande ut!

Kram My




Kommentarer
Postat av: Ninnie

Snyggt jobbat My, ser ju bra ut som helst. Innan jag läst färdigt ditt inlääg tänkte jag på om du visste om att tennisbollar e bra...

men sen kom jag på att du nog inte har sådana hemma.

Men det gick ju bra med en petflaska oxå.

Älskar dig!!!

Mamsen

2012-05-18 @ 10:24:57
URL: http://http://notgustafsson.blogspot.se



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback

RSS 2.0